Güncel

Kemal Başar’ın Gözünden “Tiyatro Keyfi”

Tiyatro Keyfi’nde son zamanlarda oldukça başarılı, keyifli, insanın içini açan oyunlar sergileniyor. Bugüne kadar Türkiye ve Avrupa’da yerli ve yabancı birçok oyunu sahneye koyan Kemal Başar, 20 yıldır farklı tiyatrolarda oyunlar yönetti. Başar ayrıca festivallere seçici kurul üyeliği yapıyor ve danışmanlık hizmeti veriyor. Başarılı sanatçının kendi tiyatrosunu kurmasındaki amaç; özgün, kendi deneyimlerinden yola çıkarak evrensel niteliğe sahip oyunlar sahnelemek…

 

TED Ankara Koleji ve MSÜ Devlet Konservatuvarı Tiyatro Bölümü mezunu Kemal Başar; yönetmen, oyuncu, eğitmen ve çevirmen kimliği ile tanınıyor. Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü Yurt Dışı İlişkiler Birimin kuruculuğu, yöneticiliğinin yanı sıra ayrıca Ankara Devlet Tiyatrosu’nda müdür ve müdür yardımcılığı görevlerinde bulundu. Kadrolu sanatçısı olduğu Bursa ve Ankara Devlet Tiyatroları’nda birçok eserde önemli roller oynadı.

 

Yurt dışında da önemli işler yapan Kemal Başar; Rusya, Romanya, Polonya, Ukrayna, Finlandiya, Yunanistan, Bulgaristan, İsviçre, İngiltere ve Moldova’daki kimi uluslararası festivallere, toplantılara eserleriyle ya da seçici, workshop yöneticisi, panelist ve konuk olarak defalarca katıldı. Eserleri yurt içi ve yurt dışında birçok ödüle layık görüldü. 2013’te Emma Gösteri Hizmetleri Ltd.’nin kurucularından biri olarak iş hayatına atıldı, şirketin ve onun bir markası olan Tiyatro Keyfi’nin sanat yönetmenliğini üstlendi.

 

Tiyatro Keyfi oyunlarını sadece İstanbul’da sergilemiyor. Başar, ocak ayıdan itibaren tüm eserleri ile Anadolu’yu karış karış gezeceğinin altını çizdi.

 

Biz de Cahide Sonku Müzikali ve Shakespeare’in Bütün Eserleri – Hafif Kısaltılmış oyunu ile tiyatroseverlerin ilgisi çeken işlere imza atan başarılı sanat adamıyla sizler için güzel bir söyleşi gerçekleştirdik.

Cahide sonku

 

Tiyatro Keyfi olarak ne tür çalışmalar yapıyorsunuz?

“Tiyatro Keyfi Atölyeleri’nde benim önderliğimde, mesleğinde ustalaşmış isimlerle çağdaş oyunculuk dersleri veriyoruz. Teke tek atölyeler bunlar. Öğrencinin belki yarın meslektaşımız olabileceğini bilerek şefkat ve sabırla, yumuşaklıkla yol gösterip kendini var etmesini bekleyerek çalışıyoruz. Hedefimiz öncelikle kendi oyuncularımızı yetiştirmek…”

 

Oyunlarınız son dönemde oldukça rağbet görüyor, bunu neye bağlıyorsunuz?

“Uzun yıllardır ülkemde ve Avrupa’da yönetmen olarak çalışıyorum. Tiyatro Keyfi’ni 2013’te yönetmenlik ve oyunculukla geçen uzun yıllardan sonra belli bir planlama ve hedefle kurdum. Örneğin; Tiyatro Keyfi’nde Avrupa’da da revaçta olan minimalizm esastır. Repertuvarımız bir yıl öncesinden bellidir. Kaçınılmaz bir durum yoksa oyun iptali olmaz, temsiller saatinde başlar. Oyuncularımız her zaman en konforlu şartlarda icra eder işlerini, çalışanlarımızın ödemelerinde aksama olmaz. Tiyatro bedava ya da ucuz bir iş olmadığından; oyunlarımız çalışanlarımızın yakınları ve davetlilerimiz dışında herkese ücretlidir. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları’ndaki hep kapalı gişe Romeo & Juliet’in (4 sezon), Bakırköy Belediye Tiyatroları’ndaki Külhanbeyi Müzikali’nin (5 sezon), Sadri Alışık Tiyatrosu’ndaki 72. Koğuş’un (2 sezon, çeşitli Avrupa turneleri) yönetmeniyim. 20 yılda 70 civarında oyun yönettim. Drakula’nın kalesindeki Hamlet’in, Romanya’daki rock müzikal tarzındaki Bir Anarşistin Kaza Sonucu Ölümü’nün, en ünlü oyuncularla Romeo & Juliet’in, Polonya’daki Kochaja Hurrem’in de yönetmeniyim. Yani bu ilgi uzun zamandır sürüyor. Başarılı mıyım, bilmiyorum. Başarı göreceli. Tabi ki tiyatroyu tek başına yapmıyorum, tasarımcı ve oyuncu arkadaşlarımın büyük katkısı var bu işlerde. İki yıl kadar önce aldığım kararla ülkemde sadece Tiyatro Keyfi’ni yönetiyorum, zaman bulursam da senede bir Avrupa’da çalışıyorum. Kararlı, tutkulu ve yalnızca kendiyle yarışan bir insanım, meslekte uzun yıllar tutunabilmek için hep öğrenci kalmaya gayret ediyorum.”

Kemal Başar

Gelecek projeleriniz nelerdir?

“Sadece bu sezon bir müzikal projem, haberim olmadan yazarı tarafından başka bir tiyatroya verildi ve bu proje şu an sahnelerde. Üzülerek henüz sözleşmelerini tamamlamadan Tiyatro Keyfi’nin sonraki projelerini açıkça söylemeyeceğim. 3 ay içinde bir dramatik, bir müzikal eserimiz daha oluyor. Önümüzdeki sezonun sonunda ise Mannheim Ulusal Tiyatrosu ile bir Romeo & Juliet daha yapmak için anlaştım. Zamanı uydurabilirsek Danimarka’daki önemli bir tiyatroda Kanlı Düğün yapıyoruz, onun da en az 1 senesi var. Görüşüyoruz.”

Sizce geçmişte ve günümüzde, tiyatro yapmak arasında fark var mı?

“Ne kadar geçmiş? 2000 yıl önce çok kolaydı; televizyon yoktu, sinema yoktu. Aristofanes’in, Sofokles’in oyuncusu olsaydım iyi olurdu. Bayağı ün ve para kazanırdık. 1600 ve 1700’lü yıllarda İngiltere ya da Fransa’da Shakespeare ya da Moliere’in tiyatrosunda oyuncu olmayı da isterdim. 20. yüzyıl başında Moskova Sanat Tiyatrosu’nda Stanislavski ile Çehov’dan neler öğrenirdim kim bilir. Bu fanteziler bir yana, tiyatro her zaman acılı bir iştir. Canınız çıkar, ruhunuzu verirsiniz ama yaptığınız eser bir iki yılda biter ve elinizde üç beş fotoğraf kalır. Hep yenisi, hep daha iyisi için çalışmak gerekir. Bu arada gerçeğe ayna tuttuğundan yönetenlerle başınız hep belaya girer. Bu açıdan fark olduğunu hiç sanmıyorum.”

 

Günümüzde tiyatroya olan ilginin azalmasını neye bağlıyorsunuz?

“İyi iş her zaman karşılığını bulur. Herkesin bildiği pek çok neden var tiyatroya ilginin azalmasına mazeret olarak söyleyebileceğimiz; ancak öncelikle tiyatrocunun kendini dünyayla yarışır hale getirebilmesi lazım.”

 

Günümüzde takdir ettiğiniz tiyatro çalışmaları var mı?

“Oldukça fazla. Özellikle atak gençlerin müthiş işler yaptığını görüyorum. Örneğin Gökhan Erarslan’ın yazıp yönettiği Market son zamanlarda gördüğüm en çarpıcı iş… Serdar Biliş’in Savaş’ı da öyle… Ayşenil Şamlıoğlu’nun, Nurullah Tuncer’in, Engin Alkan’ın oyunlarını bekler ve merak ederim.”

Cahide sonku

Genç tiyatroculara neler önerirsiniz?

“Estağfurullah, henüz ben de öğrenimimi bitirmedim. Hep öğrenci kalmalarını, yalnız kendileriyle yarışmalarını, sosyoloji, felsefe ve estetikle de beslenmelerini, dünya ve ülkedeki sosyal olaylara uzak kalmamalarını ve halktan kopmamalarını öneririm.”

 

Biletix üzerinden hangi etkinliklere bilet alıyorsunuz?

“Ben, doğal olarak, daha çok konser biletlerimi Biletix’ten alıyorum. Tiyatro oyunlarına yönetmenler, oyuncular, tasarımcılar davet ediyorlar, istesem de para ödeyemiyorum :)”

Share post